EEN KLEIN EIGENAARDIG ARCHIEF ONTSTAAN ONDER EEN SPECIFIEKE BEUKENBOOM.
Een maand 'werkte' ik onder een grote rode beukenboom achter mijn huis.
Daar probeerde ik de natuur vooral zijn werk te laten doen.
Wat is natuur en wat is mijn natuur op het moment dat ik een vrij pittige operatie achter de rug heb ? En wat de zin en onzin van ordenen en selecteren. De ruimte creëren waarin het oncontroleerbare er nog meer kan zijn. Geen plannen maken maar zitten voor een maand onder deze boom en observeren wat er gebeurt.
Letterlijk nam ik wat op, waarbij ik zo weinig mogelijk ingreep en in het werk iets zocht wat niet met werken te maken had maar met ontstaan. Dat bleek een klein archief te zijn met kleine takjes die ik onder mijn voeten vond, die zag ik pas zo goed, na 3 dagen. De takjes kregen namen van de mensen die in de buurt van deze boom met veel toewijding de moestuin er omheen verzorgde. Zij zochten daarvoor zelf een van de door mij geselecteerde takjes uit.
Lege ruimte.
In gesprek met bewoners en voorbijgangers over een lege plek in de stad. Wat te doen …… deze inrichten, opvullen, opeisen, of gewoon zo laten ?
'Out of hands.' Tussen nu en dan.
Een werk ontwikkelen in de tuin van een woonomgeving voor ouderen was de vraag aan mij.
( opdracht stichting op visite) Materiaal: geglazuurde bordjes van porselein. De bordjes zijn volledig handwerk, dat wil zeggen niet gegoten. Op de bordjes (20 cm doorsnee) zijn gefotografeerde handen en teksten van de bewoners en hun verzorgers zelf ingebrand in de soms ongeglazuurde bordjes..
Geïnstalleerd voor één zomer in het gras en onder een boom van het wooncentrum.
De installatie bracht die zomer hier en daar nieuwe gesprekken opgang. Over die eigen handen. Wat hebben ze gedaan: gestreeld, gewerkt, gesopt, gestompt, geschroefd enz. Wat ligt er op het bordje van een vorige generatie ? Prachtige vruchten... en misschien... iets dat lastig te verteren is ? De regen op de bordjes bracht een betoverend geluid, en er bleek heel wat te zijn opgelegd door de natuur.
Een aantal borden zijn opgenomen in een kunstkast, een initiatief van Stichting op visite. Een mooi project waar wordt gewerkt met tactiele herkenning en beleving.
Grafmonument voor Ien.
In opdracht van: familie Melles.
Plaats: Oosterbegraafplaats Amsterdam NL.
Dit monument is gebaseerd op de vele brieven die Ien haar kinderen schreef. Schrijven hoorde bij haar leven. Delen van de brieven zijn met een speciaal keramisch procedé in haar eigen handschrift overgebracht op porceleine plaatjes. Belangrijke woorden zijn hier en daar herkenbaar. Die haar goed kende weet precies waar het naar verwijst.
De porseleinen plaatjes zijn geplaatst op roestvrij verenstaal waardoor ze in de wind bewegen.
Het monument is uitgevoerd in eigen atelier.
In the ceramic museum of tiles (museum Lambert van Meerten)Delf NL, some contemporary tiles were placed in between the old traditional tiles.
Een flatgebouw, 25 appartementen 1 weekend ingericht door ontwerpers, kunstenaar en ieder met een idee.
Dit pop up eethuisje (georganiseerd door Badje van Marie) , is met piepschuim ontworpen.
De tafels, stoelen zijn allen van dit afvalmateriaal waarmee snel barokke tafels te bouwen zijn en de stoelen zelfs redelijk zitten.
Ecosneldesign 1. In samenwerking met kunstenaar Peter de Jong. Ecosneldesign ontwerpt lichaamsgebonden objecten van gebruikt materiaal. Een persoonlijk draagbaar object wordt ontworpen op de locatie zelf. Opdrachtgevers o.a. Tu Delft. Octopus. Dok Delft. Architecten bureau"s
Ecosneldesign 2. Maakt met mensen en het eigen overschot aan spullen van het bedrijf nieuwe beelden. Mensen geven hiermee op een andere manier zelf vorm aan een eigen of gezamenlijke missie en visie van het bedrijf of het beroep.
Opdrachtgevers: Kwadraat, Tam Tam en Lijm en cultuur.